Εκτύπωση

αμάνικος επενδύτης 1020/2,β

Αριθμός ταύτισης συνόλου1020/2,β
Ταξινόμηση- ενδυμασία
- ένδυμα
- αμάνικος επενδύτης
Τυπολογίααστικό, φορεσιά με καβάδι
Όνομα/Χαρακτηρισμόςαμάνικος επενδύτης
Τοπικό ή άλλο όνομαπιρπιρί
Μέρος ΣυνόλουΝΑΙ
Κωδικός συνόλου1020
Αυθεντικότητααυθεντικό

Δείτε όλες τις εικόνες »

Διαστάσεις

ΎψοςΠλάτοςΜηκοςΒάρος
1,06 0,32--

Συντήρηση: ΟΧΙ

Περιγραφή

Πιρπιρί, γυναικείος, αμάνικος γιορτινός επενδύτης από μαύρη τσόχα. Ράβεται και διακοσμείται από τους τερζήδες. Αποτελείται από το φύλλο της πλάτης και δύο μπροστινά φύλλα, που φτάνουν ως πίσω, όπου και ενώνονται μεταξύ τους μέσω στενής λωρίδας που προέρχεται από το φύλλο της πλάτης. Στο πίσω μέρος σχηματίζεται πλούσια σούρα, καθώς προστίθενται ελλειψοειδή φύλλα στη βάση του επενδύτη, εκατέρωθεν της λωρίδας. Στην κυκλική λαιμόκοψη, στενή λωρίδα υφάσματος σχηματίζει όρθιο γιακαδάκι. Ο επενδύτης έχει γλωσσωτές απολήξεις. Το πιρπιρί είναι φοδραρισμένο με κόκκινο βαμβακερό ύφασμα και ολόγυρα γαρνιρισμένο με πέντε σειρές γαϊτάνι διπλό από κίτρινη βαμβακερή κλωστή και χρυσόνημα. Μάλιστα, ακολουθώντας τις γλωσσωτές απολήξεις, η ταινία με τα γαϊτάνια λαμβάνει κυματοειδή μορφή. Από τη βάση του ανοίγματος των χεριών ξεκινά μια νέα ομάδα γαϊτανιών, αρχικά κατακόρυφη και ύστερα σχεδόν οριζόντια, υπογραμμίζοντας τη βάση της πλάτης και καταλήγοντας τελικά διαγωνίως στο μπροστινό τμήμα του επενδύτη. Παράλληλη διακόσμηση αποτελεί το χρυσό γαλόνι, διακοσμημένο με ενυφασμένη κλαδόσχημη μπορντούρα, που περιβάλλει τις ταινίες από γαϊτάνια. Το πιρπιρί φέρει πλούσιο τερζήδικο κέντημα καμωμένο με κορδόνι χρυσό (χρυσοκέντημα). Παράλληλα με το γαλόνι, σχηματοποιημένη μπορντούρα περιτρέχει τον επενδύτη. Από αυτήν, στο γύρο και στη μέση του επενδύτη, όπου δηλαδή τα μοτίβα επαναλαμβάνονται οριζόντια, ξεπηδούν σχηματοποιημένα κλαδιά. Πλάι στο στήθος, το κενό ανάμεσα στις δύο σειρές μπορντούρας καλύπτεται από ένα σχηματοποιημένο ανθάκι μοτίβο. Το κάτω τμήμα των μπροστινών φύλλων διακοσμείται από ένα μωσαϊκό ανθιών μοτίβων που συμπλέκονται και επαναλαμβάνονται, οπότε καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος του μπροστινού τμήματος φτάνοντας στο πίσω τμήμα. Εκεί δημιουργείται σύνθεση όπου κεντρικό μοτίβο είναι δύο σειρές ελισσόμενων μίσχων, που πλαισιώνονται από μικρόσχημα φύλλα. Ίδια σύνθεση, αλλά κατακόρυφη, βρίσκεται και ανάμεσα στις δύο πλευρικές, στο πίσω μέρος του επενδύτη και ενώνεται με τη βάση της πλάτης και το γύρο του επενδύτη μέσω κατοπτρικών τριγωνικών ανθικών μοτίβων. Τέλος, στην πλάτη, το πολύγωνο τμήμα της τσόχας που απομένει από το γαλόνι καλύπτεται σχεδόν πλήρως από φυτικό μοτίβο που προκύπτει από την επανάληψη ανθέων και φύλλων.

Παρατηρήσεις

Σημάδια πρόχειρης στερέωσης, όχι όμως από ειδικό συντηρητή.

ΥΛΗ

βαμβάκιΑντικείμενο
τσόχαΑντικείμενο
χρυσοκλωστήΔιάκοσμος αντικειμένου
γαϊτάνι βαμβακερόΔιάκοσμος αντικειμένου
κορδόνι χρυσόΔιάκοσμος αντικειμένου
γαλόνι χρυσόΔιάκοσμος αντικειμένου

Τεχνική

ενυφασμένηΔιάκοσμος αντικειμένου
επίρραπτηΔιάκοσμος αντικειμένου
υφαντό βιομηχανικόΑντικείμενο
χρυσοκέντηματερζήδικοΔιάκοσμος αντικειμένου

ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ

Κατηγορία Θέματος ΔιακόσμουΘέμα Διακόσμου
γεωμετρικός διάκοσμος
σχηματοποιημένος διάκοσμος
σχηματοποιημένος φυτικός διάκοσμος

Κατασκευή

Κατασκευαστής: τερζήδες

Χρόνος κατασκευής: 19ος αι.

Τοποθεσία κατασκευής

ΧώραΓεωγραφικό ΔιαμέρισμαΝομόςΕυρύτερη περιοχή
ΕλλάδαΉπειροςΙωαννίνωνΓιάννενα

Τοποθεσία Χρήσης

ΧώραΓεωγραφικό ΔιαμέρισμαΝομόςΕυρύτερη περιοχή
ΕλλάδαΉπειροςΙωαννίνωνΓιάννενα

Χρήση

ΧρήστηςΗλικίαΚοινωνική ΗλικίαΕθνοτική ΟμάδαΠερίοδος ΧρήσηςΧρόνος ΧρήσηςΠερίσταση ΧρήσηςΣκοπός χρήσηςΠιθανή χρονολογία χρήσης
γυναίκα19ος αι.γιορτινό

Απόκτηση

Τρόπος Απόκτησης

Βιβλιογραφία

Ζώρα, Π. 1981, Κεντήματα και κοσμήματα της ελληνικής φορεσιάς, Αθήνα, ΥΠ.ΠΟ - Μ.Ε.Λ.Τ.
Λαδά-Μινώτου, Μ. κ.ά. 1993, Ελληνικές φορεσιές, Αθήνα, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος.
Παπαντωνίου, Ι. 1978, "Συμβολή στη μελέτη της γυναικείας ελληνικής παραδοσιακής φορεσιάς", Εθνογραφικά 1: 5-92, Ναύπλιο, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα.
Χατζημιχάλη, Α. 1948-1954, Ελληνικαί εθνικαί ενδυμασίαι Α΄-Β΄, Αθήνα.
Χατζημιχάλη, Α. 1983, Λαϊκή Φορεσιά. Οι φορεσιές με το καβάδι Β΄, (επιμ. Γιανναρά-Ιωάννου, Τ.) Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη - Μέλισσα.

Δημοσιεύσεις

Δεν υπάρχουν σχετικές δημοσιεύσεις για αυτό το αντικείμενο

Εκθέσεις

Δεν υπάρχουν σχετικές εκθέσεις για αυτό το αντικείμενο

Πληροφορίες Τεκμηρίωσης

Ερευνητής-
Χρόνος έρευνας-
Είδος Έρευνας-
Πληροφορητής-
ΤεκμηριωτήςΜαντζουράνη Άννα
Χρόνος Τεκμηρίωσης05/10/2007