Εκτύπωση

αμάνικος επενδύτης 902/3,γ

Αριθμός ταύτισης συνόλου902/3,γ
Ταξινόμηση- ενδυμασία
- ένδυμα
- αμάνικος επενδύτης
Τυπολογίαφορεσιά με σιγκούνι
Όνομα/Χαρακτηρισμόςαμάνικος επενδύτης
Τοπικό ή άλλο όνομασιγκούνι βοχαΐτικο
Μέρος ΣυνόλουΝΑΙ
Κωδικός συνόλου902
Αυθεντικότητααυθεντικό

Δείτε όλες τις εικόνες »

Διαστάσεις

ΎψοςΠλάτοςΜηκοςΒάρος
0,79 0,49--

Συντήρηση: ΟΧΙ

Περιγραφή

Σιγκούνι, το κύριο τμήμα στις φορεσιές της Αργολιδοκορινθίας. Λέγεται ότι οι γυναίκες δεν το αποχωρίζονταν ούτε στον ύπνο τους, θεωρώντας ντροπή να τις δεί άντρας χωρίς αυτό. Φαίνεται ότι ο παλαιότερος τύπος σιγκουνιού ήταν μακρύς, φθάνοντας ως κάτω από την περιφέρεια. Σε πολλά χωριά της Αργολίδας το σιγκούνι κόντηνε αισθητά αλλά περέμενε λευκό και με ίδια κοπή όπως το παλιό. Το μάλλινο ύφασμα στο φυσικό του χρώμα ύφαιναν οι ίδιες οι γυναίκες που, στην συνέχεια, το πήγαιναν στη νεροτριβή για να γίνει σαγιάκι ή ράσικο, όπου αποκτούσε φάρδος γύρω στα 35εκ. Ο τερζής ή ρασάς αναλάμβανε να το κόψει και να το ράψει. Στην ορεινή Αργολίδα και την ορεινή Κορινθία τα λευκά σιγκούνια έπαψαν να φοριούνται γύρω στο 1900. Στην Βόχα, την περαχώρα και τους Άγιους Θεόδωρους Κορινθίας όμως, τα λευκά σιγκούνια δεν καταργήθηκαν ποτέ, ενώ κόντηναν πολύ. Τα “Βοχαϊτικα” σιγκούνια, όπως λέγονταν, τα κεντούσαν ειδικοί ραφτάδες με επίρραπτα χρωματιστά κορδονέτα πάνω σε τσόχα ή βελούδο και, αργότερα, με πούλιες ή με γαζιά που έρχονταν σε έντονη χρωματική αντίθεση με το φόντο. Το σιγκούνι είναι φτιαγμένο από ένα φύλλο στην πλάτη (πλάτους 20εκ.) που οι κατακόρυφες πλευρές του απέχουν 8εκ. από το άνοιγμα της μασχάλης. Το φάρδος συμπληρώνει τριγωνικό κομμάτι πανιού που ξεκινά μπροστά, κάτω από τον ώμο, φαρδαίνει ως το μέσον του ανοίγματος της μασχάλης και κατεβαίνει λοξά για να ενωθεί με το λαγκιόλι. Καθώς και των δύο οι μύτες είναι πεπλατυσμένες, το λαγκιόλι έχει τσιμπηθεί και εξέχει προς τα έξω. Και στα δύο λαγκιόλια, στη βάση τους και προς την πλευρά της πλάτης, είναι συρραμμένο τριγωνικό κομμάτι. Το φύλλο της πλάτης γυρίζει μπροστά, αποκτά το μέγιστο πλάτος του (10εκ.) κάτω από το άνοιγμα των χεριών και, με αυτό, φθάνει ως το τελείωμα. Πάνω από το άνοιγμα του χεριού, συνδέεται μαζί του τριγωνικό “μπροστάρι”. Στην δεξιά πλερά, από το ύψος της μέσης κατακόρυφο άνοιγμα ρελιασμένο με μαύρο γαϊτάνι οδηγεί σε τσέπη, φτιαγμένη εσωτερικά από μπλε και άσπρο βαμβακερό πανί. Ο κεντητός διάκοσμος είναι αυστηρός καθώς χρησιμοποιεί πολύ μαύρες, μάλλινες κλωστές και κορδονέτα ενωμένα σε φαρδιά κορδόνια, ενώ οι λωρίδες της βυσσινί τσόχας είναι στενές και γεμίζουν με μικρούς “κόμπους”, μαύρες κλωστές γυρισμένες και στερεωμένες με λευκή κλωστή, που σχηματίζουν μικρές καμπύλες που, σε δυο ή τρεις σειρές, θυμίζουν κυψέλες. Μεγαλύτεροι κόμποι πλαισιώνουν τις βυσσινί ταινίες και, στα εσωτερικά τελειώματα, ακουμπούν πάνω σε λευκό σαγιάκι με μικρές μύτες. Μεγάλοι “κόμποι” είναι κατά βάθος και οι μεγάλες θηλιές στο τελείωμα του κατακόρυφου κεντήματος και, μπροστά κάτω από το ντυμένο με μπλε τσόχα τριγωνάκι. Η μόνη πολύχρωμη ταινία στην πίσω όψη είναι η πλαϊνή, κοντή ταινία που περνάει πάνω από το λαγκιόλι. Πράσινα και μπλε μάλλινα κορδονέτα και λίγο άσπρο, μεταξωτό χρησιμοποιούν κυματισμό, θηλιές και κυκλικά σχήματα για ένα αυστηρό σχηματοποιημένο διάκοσμο. Σε αντίθεση με όλα τ’ άλλα σιγκούνια της συλλογής του Λ.τ.Ε. από την Αργολιδοκορινθία, το συγκεκριμένο δίνει διακοσμητική έμφαση στην μπροστινή πλευρά. Λοξή, κόκκινη ταινία διατρέχεται από πράσινο κορδονέτο που σχηματίζει ζιγκ-ζαγκ με θηλιές. Στα δυο μικρά διάχωρα που σχηματίζουν η κόκκινη και η μαύρη λοξή ταινία, φυτρώνουν κομψά, πράσινα και μπλε ζουμπούλια. Πλάι τους, στον μεγαλύτερο χώρο, απλώνεται, στα ίδια χρώματα και με καφεκόκκινο, κατακόρυφη σύνθεση με συμμετρικά, φυλλοφόρα κλαδιά και σχηματική, ανθική απόληξη.

Παρατηρήσεις

Τρεις σφραγίδες στο εσωτερικό. Τρύπες στην πίσω όψη.

ΥΛΗ

γαϊτάνι μάλλινοΔιάκοσμος αντικειμένου
γαϊτάνι μεταξωτόΔιάκοσμος αντικειμένου
μαλλίΑντικείμενο
τσόχαΔιάκοσμος αντικειμένου
μάλλινη κλωστήΔιάκοσμος αντικειμένου
κορδονέτο μάλλινοΔιάκοσμος αντικειμένου

Τεχνική

επίρραπτηΔιάκοσμος αντικειμένου
κέντηματερζήδικοΔιάκοσμος αντικειμένου
υφαντόνεροτριβήΑντικείμενο

ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ

Κατηγορία Θέματος ΔιακόσμουΘέμα Διακόσμου
γεωμετρικός διάκοσμος
φυτικός διάκοσμοςλουλούδια

Κατασκευή

Κατασκευαστής: οι ίδιες οι γυναίκες, τερζήδες, ρασάς, ραφτάδες

Χρόνος κατασκευής: πρώτο μισό 20ού αι.

Τοποθεσία κατασκευής

ΧώραΓεωγραφικό ΔιαμέρισμαΝομόςΕυρύτερη περιοχή
ΕλλάδαΠελοπόννησοςΚορινθίαςΒόχα, Περαχώρα, Άγιοι Θεόδωροι

Τοποθεσία Χρήσης

ΧώραΓεωγραφικό ΔιαμέρισμαΝομόςΕυρύτερη περιοχή
ΕλλάδαΠελοπόννησοςΚορινθίαςΒόχα, Περαχώρα, Άγιοι Θεόδωροι

Χρήση

ΧρήστηςΗλικίαΚοινωνική ΗλικίαΕθνοτική ΟμάδαΠερίοδος ΧρήσηςΧρόνος ΧρήσηςΠερίσταση ΧρήσηςΣκοπός χρήσηςΠιθανή χρονολογία χρήσης
γυναίκαπρώτο μισό 20ού αι.γιορτινό

Απόκτηση

Τρόπος Απόκτησης

Βιβλιογραφία

Παπαντωνίου, Ι. 1976, "Οι χωρικές φορεσιές της Αργολιδοκορινθίας" στο Πρακτικά Α΄ Διεθνούς Συνεδρίου Πελοποννησιακών Σπουδών, Αθήνα
Χατζημιχάλη, Α. 1978, Λαϊκή Φορεσιά. Οι φορεσιές με το σιγκούνι Α΄, (επιμ. Γιανναρά-Ιωάννου, Τ.) Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη - Μέλισσα.

Δημοσιεύσεις

Δεν υπάρχουν σχετικές δημοσιεύσεις για αυτό το αντικείμενο

Εκθέσεις

Δεν υπάρχουν σχετικές εκθέσεις για αυτό το αντικείμενο

Πληροφορίες Τεκμηρίωσης

Ερευνητής-
Χρόνος έρευνας-
Είδος Έρευνας-
Πληροφορητής-
ΤεκμηριωτήςΡοβάτσου Αγγελική
Χρόνος Τεκμηρίωσης6/8/2007