Επιστροφή

αμάνικος επενδύτης 1124/6

αμάνικος επενδύτης 1124/6
αμάνικος επενδύτης 1124/6
[Σιγκούνι] Κορινθίας
[Σιγκούνι] Κορινθίας
[Σιγκούνι] Κορινθίας, πίσω όψη
[Σιγκούνι] Κορινθίας, πίσω όψη
Οριζόντιες ταινίες πίσω όψης
Οριζόντιες ταινίες πίσω όψης

Ταυτότητα

Αριθμός ταύτισης συνόλου1124/6
Ταξινόμηση- ενδυμασία
- ένδυμα
- αμάνικος επενδύτης
Τυπολογίαφορεσιά με σιγκούνι
Όνομα/Χαρακτηρισμόςαμάνικος επενδύτης
Τοπικό ή άλλο όνομασιγκούνι βοχαΐτικο
Μέρος ΣυνόλουΟΧΙ
Αυθεντικότητααυθεντικό

Διαστάσεις

ΎψοςΠλάτοςΜηκοςΒάρος
0,65 0,46--

Συντήρηση: ΟΧΙ

Περιγραφή

Σιγκούνι, το κύριο τμήμα στις φορεσιές της Αργολιδοκορινθίας. Λέγεται ότι οι γυναίκες δεν το αποχωρίζονταν ούτε στον ύπνο τους, θεωρώντας ντροπή να τις δεί άντρας χωρίς αυτό. Φαίνεται ότι ο παλαιότερος τύπος σιγκουνιού ήταν μακρύς, φθάνοντας ως κάτω από την περιφέρεια. Σε πολλά χωριά της Αργολίδας το σιγκούνι κόντηνε αισθητά αλλά περέμενε λευκό και με ίδια κοπή όπως το παλιό. Το μάλλινο ύφασμα στο φυσικό του χρώμα ύφαιναν οι ίδιες οι γυναίκες που, στην συνέχεια, το πήγαιναν στη νεροτριβή για να γίνει σαγιάκι ή ράσικο, όπου αποκτούσε φάρδος γύρω στα 35εκ. Ο τερζής ή ρασάς αναλάμβανε να το κόψει και να το ράψει. Στην ορεινή Αργολίδα και την ορεινή Κορινθία τα λευκά σιγκούνια έπαψαν να φοριούνται γύρω στο 1900. Στην Βόχα, την περαχώρα και τους Άγιους Θεόδωρους Κορινθίας όμως, τα λευκά σιγκούνια δεν καταργήθηκαν ποτέ, ενώ κόντηναν πολύ. Τα “Βοχαϊτικα” σιγκούνια, όπως λέγονταν, τα κεντούσαν ειδικοί ραφτάδες με επίρραπτα χρωματιστά κορδονέτα πάνω σε τσόχα ή βελούδο και, αργότερα, με πούλιες ή με γαζιά που έρχονταν σε έντονη χρωματική αντίθεση με το φόντο. Το σιγκούνι είναι φτιαγμένο από ένα πίσω φύλλο (πλάτους 19εκ.), που οι κατακόρυφες πλευρές του απέχουν 4εκ. από το άνοιγμα της μασχάλης. Το φάρδος συμπληρώνει τριγωνικό κομμάτι υφάσματος, φτιαγμένο από δυο κομμάτια, που αρχίζει από τον ώμο, φαρδαίνει φθάνοντας ως το μέσον περίπου του ανοίγματος και στενεύει κατεβαίνοντας λοξά για να ενωθεί με το λαγκιόλι. Από τον ώμο ξεκινά και το μπροστινό φύλλο με μέγιστο πλάτος 12εκ. κάτω από τη μασχάλη που τελειώνει στα 7εκ., καθώς περιορίζεται ήδη από ψηλά από το λοξό “μπροστάρι”. Τα μπροστινά φύλλα σταυρώνουν ελαφρά μεταξύ τους. Μάλλον πρόχειρος σχηματοποιημένος φυτικός διάκοσμος πάνω σε μαύρη τσόχα από κίτρινο μεταξωτό κορδονέτο που συνδυάζεται πότε με σκούρο μπλε και πότε με πράσινο, διακοσμεί τις ακριανές, κατακόρυφες ταινίες της πλάτης, που συνεχίζουν μπροστά λοξεύοντας κάτω από το άνοιγμα του χεριού. Στο μικρό τρίγωνο που δημιουργείται έχει κεντηθεί δέντρο(;) με συμμετρικά κλαδιά που στη μία πλευρά καμπυλώνουν σχηματίζοντας στεφάνι. Στη βάση των τριγώνων, όπως και στη βάση του διάκοσμου της πλάτης, πράσινοι και μωβ “κόμποι”, μάλλινες κλωστές στριμμένες και στερεωμένες με λευκές κλωστές. Σειρές από μικρούς μαύρους “κόμπους” δημιουργούν ταινίες μέσα στον οριζόντιο και κατακόρυφο διάκοσμο του σιγκουνιού, ενώ σχηματίζουν διακοσμητικές θηλιές πάνω στο σαγιάκι που έχει μείνει ακέντητο. Ταινίες με ζιγκ-ζαγκ χρωματίζουν το κέντημα συνδυάζοντας κίτρινα και άσπρα κορδονέτα, πορτοκαλί και πράσινα ή και πορτοκαλί με άσπρα. Τρεις ταινιούλες από βυσσινί τσόχα στριμώχνονται στη βάση του κεντήματος της πλάτης που κατεβαίνει πολύ κάτω από τη μέση. Μωβ και πράσινα μάλλινα κορδονέτα διαχωρίζουν τις ταινίες και μαύρο μάλλινο γαϊτάνι ρελιάζει το ρούχο. Αραιές πούλιες συμπληρώνουν τον διάκοσμο.

Παρατηρήσεις

Μωβ σφραγίδα μπροστά αριστερά.

ΥΛΗ

γαϊτάνι μάλλινοΔιάκοσμος αντικειμένου
μαλλίΑντικείμενο
πούλιεςΔιάκοσμος αντικειμένου
τσόχαΔιάκοσμος αντικειμένου
μάλλινη κλωστήΔιάκοσμος αντικειμένου
κορδονέτο μεταξωτόΔιάκοσμος αντικειμένου
κορδονέτο μάλλινοΔιάκοσμος αντικειμένου

Τεχνική

επίρραπτηΔιάκοσμος αντικειμένου
κέντηματερζήδικοΔιάκοσμος αντικειμένου
υφαντόνεροτριβήΑντικείμενο

Τοποθεσία κατασκευής

ΧώραΓεωγραφικό ΔιαμέρισμαΝομόςΕυρύτερη περιοχή
ΕλλάδαΠελοπόννησοςΚορινθίαςΒόχα, Περαχώρα, Άγιοι Θεόδωροι

ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ

γεωμετρικός διάκοσμοςζιγκ-ζαγκ
σχηματοποιημένος φυτικός διάκοσμος

Τοποθεσία Χρήσης

ΧώραΓεωγραφικό ΔιαμέρισμαΝομόςΕυρύτερη περιοχή
ΕλλάδαΠελοπόννησοςΚορινθίαςΒόχα, Περαχώρα, Άγιοι Θεόδωροι

Χρήση

ΧρήστηςΗλικίαΚοινωνική ΗλικίαΕθνοτική ΟμάδαΠερίοδος ΧρήσηςΧρόνος ΧρήσηςΠερίσταση ΧρήσηςΣκοπός χρήσηςΠιθανή χρονολογία χρήσης
γυναίκαπρώτο μισό 20ού αι.γιορτινό

Κατασκευή

Κατασκευαστής: οι ίδιες οι γυναίκες, τερζήδες, ρασάς, ραφτάδεςΧρόνος κατασκευής: πρώτο μισό 20ού αι.

Απόκτηση

Τρόπος Απόκτησης

Βιβλιογραφία

Παπαντωνίου, Ι. 1976, "Οι χωρικές φορεσιές της Αργολιδοκορινθίας" στο Πρακτικά Α΄ Διεθνούς Συνεδρίου Πελοποννησιακών Σπουδών, Αθήνα
Χατζημιχάλη, Α. 1978, Λαϊκή Φορεσιά. Οι φορεσιές με το σιγκούνι Α΄, (επιμ. Γιανναρά-Ιωάννου, Τ.) Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη - Μέλισσα.

Δημοσιεύσεις

Δεν υπάρχουν σχετικές δημοσιεύσεις για αυτό το αντικείμενο

Εκθέσεις

Δεν υπάρχουν σχετικές εκθέσεις για αυτό το αντικείμενο