Επιστροφή

περικνημίδες 966/4,α-β

περικνημίδες 966/4,α-β
περικνημίδες 966/4,α-β
[Τουζλούκια], περικνημίδες από τσόχα διακοσμημένες με τερζήδικο κέντημα. Μπροστινή όψη.
[Τουζλούκια], περικνημίδες από τσόχα διακοσμημένες με τερζήδικο κέντημα. Μπροστινή όψη.
[Τουζλούκια], περικνημίδες από τσόχα διακοσμημένες με τερζήδικο κέντημα. Πίσω όψη.
[Τουζλούκια], περικνημίδες από τσόχα διακοσμημένες με τερζήδικο κέντημα. Πίσω όψη.

Ταυτότητα

Αριθμός ταύτισης συνόλου966/4,α-β
Ταξινόμηση- ενδυμασία
- εξάρτημα ενδυμασίας
- περικνημίδες
Τυπολογίαφορεσιά με φουστανέλα
Όνομα/Χαρακτηρισμόςπερικνημίδες
Τοπικό ή άλλο όνοματουζλούκια
Μέρος ΣυνόλουΝΑΙ
Κωδικός συνόλου966
Αυθεντικότητααυθεντικό

Διαστάσεις

ΎψοςΠλάτοςΜηκοςΒάρος
0,46 0,22--

Συντήρηση: ΟΧΙ

Περιγραφή

Τουζλούκια, ζεύγος περικνημίδων από υπόλευκη τσόχα, φοδραρισμένη με υπόλευκο σαγιάκι (μαλλί της νεροτριβής), εξάρτημα της ενδυμασίας του φουστανελά, που φορέθηκε αρχικά από τους αρματολούς, τους κλέφτες και του αγωνιστές του 1821 και στη συνέχεια, γύρω στα μέσα του 19ου αιώνα, καθιερώθηκε από τον Όθωνα ως αυλική ενδυμασία. Αποτελούνται από ένα φύλλο υφάσματος με καμπύλες, σιγμοειδείς πλευρές ώστε να εφαρμόζουν στο γόνατο, τη γάμπα, την κνήμη και τον αστράγαλο. Στο πάνω μέρος του ποδιού (κου ντε πιε) τοποθετούνται εμβόλιμα και αντίνωτα, δύο μικρά τραπεζιόσχημα τμήματα. Καθώς το κυρίως φύλλο διπλώνει στη μέση, τα μικρότερα διευθετούνται κατοπτρικά, δημιουργώντας στον ταρσό καπάκι. Στη γάμπα υπάρχει πρόσθετη, επίρραπτη λωρίδα από κόκκινη τσόχα όπου επιρράβονται οχτώ μεταλλικές κόπιτσες έτσι, ώστε να κλείνουν τα τουζλούκια. Η λωρίδα αυτή αποτελεί μεταγενέστερη προσθήκη καθώς υπάρχουν, επίρραπτες στο σαγιάκι, είκοσι τρεις παλαιότερες κόπιτσες. Τα τουζλούκια είναι διακοσμημένα με κέντημα από βαθυκόκκινα μεταξωτά γαϊτάνια και κορδόνια σύμφωνα με την τερζήδικη τεχνική. Είναι ολόγυρα γαρνιρισμένα με τρεις σειρές γαϊτάνι που συστρέφεται σχηματίζοντας θηλιές και ζιγκ – ζαγκ. Ακολουθούν πολυάριθμα γαϊτάνια που περιγράφουν τα τουζλούκια οριζόντια, σχηματίζοντας ταινίες από επάλληλες ευθείες γραμμές που καλύπτουν πλήρως την επιφάνεια της τσόχας. Οι ταινίες διαχωρίζονται από σειρές σπειρομαίανδρων και πυκνού ζιγκ – ζαγκ, εναλλάξ. Στο άνω τμήμα, όπου είναι εμφανής και η τσόχα, σχηματίζονται δύο κατακόρυφες φαρδιές ταινίες από ευθείες, πλαισιωμένες από σπειρομαίανδρους. Αυτές συγκρατούν πλούσιες φούντες από τα μεταξωτά κορδόνια. Ανάμεσα στις φούντες, δημιουργούνται δύο σχηματοποιημένα φυτικά μοτίβα από κορδόνι. Στοιχεία των μοτίβων υπογραμμίζονται με ανάγλυφο τρόπο, καθώς το κορδόνι περιελίσσεται γύρω από κεντρικό άξονα, σχηματίζοντας στενό, επιμήκη κύλινδρο.

Παρατηρήσεις

Ανοίγματα στην τσόχα.

ΥΛΗ

γαϊτάνι μεταξωτόΔιάκοσμος αντικειμένου
κορδόνι μεταξωτόΔιάκοσμος αντικειμένου
σαγιάκιΑντικείμενο
τσόχαΑντικείμενο
κόπιτσεςΑντικείμενο

Τεχνική

επίρραπτηΔιάκοσμος αντικειμένου
κέντηματερζήδικοΔιάκοσμος αντικειμένου
υφαντόνεροτριβήΑντικείμενο
υφαντό βιομηχανικόΑντικείμενο

Τοποθεσία κατασκευής

ΧώραΓεωγραφικό ΔιαμέρισμαΝομόςΕυρύτερη περιοχή
Ελλάδα---

ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ

γεωμετρικός διάκοσμοςευθείες γραμμές, θηλιές, σπειρομαίανδροι
σχηματοποιημένος φυτικός διάκοσμος

Τοποθεσία Χρήσης

ΧώραΓεωγραφικό ΔιαμέρισμαΝομόςΕυρύτερη περιοχή
Ελλάδα---

Χρήση

ΧρήστηςΗλικίαΚοινωνική ΗλικίαΕθνοτική ΟμάδαΠερίοδος ΧρήσηςΧρόνος ΧρήσηςΠερίσταση ΧρήσηςΣκοπός χρήσηςΠιθανή χρονολογία χρήσης
άντρας19ος αι.γιορτινό

Κατασκευή

Κατασκευαστής: χρυσοραφτάδεςΧρόνος κατασκευής: 19ος αι.

Απόκτηση

Τρόπος Απόκτησης
Χρονολογία απόκτησης17/4/1953

Βιβλιογραφία

Λαδά-Μινώτου, Μ. κ.ά. 1993, Ελληνικές φορεσιές, Αθήνα, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος.
Παπαντωνίου, Ι. 1978, "Συμβολή στη μελέτη της γυναικείας ελληνικής παραδοσιακής φορεσιάς", Εθνογραφικά 1: 5-92, Ναύπλιο, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα.
Παπαντωνίου, Ι. 1996, Ελληνικές Τοπικές Ενδυμασίες, Ναύπλιο, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα.
Παπαντωνίου, Ι. 2000, Η ελληνική ενδυμασία από την αρχαιότητα ως τις αρχές του 20ού αιώνα, Αθήνα, Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδος - Καπόν.
Χατζημιχάλη, Α. 1948-1954, Ελληνικαί εθνικαί ενδυμασίαι Α΄-Β΄, Αθήνα.

Δημοσιεύσεις

Δεν υπάρχουν σχετικές δημοσιεύσεις για αυτό το αντικείμενο

Εκθέσεις

Δεν υπάρχουν σχετικές εκθέσεις για αυτό το αντικείμενο